Do podstawowych zadaÅ„ Biura Ochrony Informacji Niejawnych, ZarzÄ…dzania Kryzysowego i Spraw Obronnych należy w szczególnoÅ›ci: 1) w zakresie ochrony informacji niejawnych: a) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie Å›rodków bezpieczeÅ„stwa fizycznego, b) zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których sÄ… przetwarzane informacje niejawne, c) zarzÄ…dzanie ryzykiem bezpieczeÅ„stwa informacji niejawnych, w szczególnoÅ›ci szacowania ryzyka, d) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególnoÅ›ci okresowa kontrola ewidencji, materiaÅ‚ów i obiegu dokumentów, e) opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych obowiÄ…zujÄ…cego w Starostwie Powiatowym w InowrocÅ‚awiu, nadzorowanie jego realizacji, f) prowadzenie szkoleÅ„ w zakresie ochrony informacji niejawnych, g) prowadzenie zwykÅ‚ych postÄ™powaÅ„ sprawdzajÄ…cych oraz kontrolnych postÄ™powaÅ„ sprawdzajÄ…cych, h) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych w Starostwie albo wykonujÄ…cych czynnoÅ›ci zlecone, które posiadajÄ… uprawnienia do dostÄ™pu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poÅ›wiadczenia bezpieczeÅ„stwa lub je cofniÄ™to, i) podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do wyjaÅ›nienia okolicznoÅ›ci naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, j) rejestrowanie, przechowywanie, wydawanie lub udostÄ™pnianie dokumentów niejawnych osobom uprawnionym, k) prowadzenie zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami rejestrów dokumentów niejawnych, l) kontrolowanie wÅ‚aÅ›ciwego oznaczania dokumentów niejawnych wytwarzanych w Starostwie, m) nadzorowanie obiegu dokumentów niejawnych, 2) w zakresie spraw wojskowo-kombatanckich: a) organizowanie i prowadzenie kwalifikacji wojskowej, b) realizowanie, dla kombatantów i osób represjonowanych, zadaÅ„ w zakresie opieki zdrowotnej i usÅ‚ug opiekuÅ„czych, c) organizowanie na terenie Powiatu obchodów rocznic, w celu upamiÄ™tnienia walki o niepodlegÅ‚ość Polski oraz uczczenia pamiÄ™ci ofiar wojny i okresu powojennego, d) Å›wiadczenie pomocy w przygotowywaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie w drodze wyjÄ…tku emerytur i rent kombatantom oraz osobom represjonowanym, e) analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw, f) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z rozwiÄ…zaniem stosunku pracy z kombatantem lub innÄ… osobÄ… uprawnionÄ…, w okresie 2 lat przed osiÄ…gniÄ™ciem wieku uprawniajÄ…cego do wczeÅ›niejszego przejÅ›cia na emeryturÄ™, po uprzednim uzyskaniu zgody Starosty, g) wspóÅ‚dziaÅ‚anie i udzielanie pomocy organizacyjnej Powiatowej Radzie Kombatantów i Osób Represjonowanych; 3) w zakresie spraw obronnych: a) opracowywanie, organizowanie i aktualizacja planu Akcji Kurierskiej, b) reklamowanie pracowników i radnych bÄ™dÄ…cych żoÅ‚nierzami rezerwy z obowiÄ…zku peÅ‚nienia czynnej sÅ‚użby wojskowej w razie ogÅ‚oszenia mobilizacji i w czasie wojny, c) realizowanie zadaÅ„ w zakresie przygotowania systemu kierowania bezpieczeÅ„stwem narodowym, d) opracowanie i aktualizacja „Planu Operacyjnego Funkcjonowania Starostwa Powiatowego w InowrocÅ‚awiu w warunkach zewnÄ™trznego zagrożenia bezpieczeÅ„stwa paÅ„stwa i w czasie wojny”; e) opracowanie i aktualizacja Powiatowego Planu Ochrony Zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych dla Powiatu InowrocÅ‚awskiego; f) opracowanie i aktualizacja regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w InowrocÅ‚awiu na czas wojny; g) opracowywanie i aktualizacja zakresu dziaÅ‚ania Starostwa Powiatowego w InowrocÅ‚awiu w dziedzinie obronnoÅ›ci paÅ„stwa w czasie pokoju; h) przygotowanie infrastruktury umożliwiajÄ…cej funkcjonowanie systemu kierowania, w tym stanowiska kierowania; i) opracowanie i aktualizacja dokumentacji StaÅ‚ego Dyżuru Starosty InowrocÅ‚awskiego; j) opracowywanie i aktualizacja dokumentacji PaÅ„stwa Gospodarza na wypadek przemieszczania siÄ™ lub pobytu na terenie powiatu wojsk sojuszniczych Host Nation Support (HNS); k) opracowywanie i aktualizacja Planu przemieszczenia i funkcjonowania Starostwa Powiatowego w InowrocÅ‚awiu na GÅ‚ównym Stanowisku Kierowania w zapasowym miejscu pracy; l) opracowywanie i aktualizacja Planu przygotowaÅ„ publicznej i niepublicznej sÅ‚użby zdrowia Powiatu InowrocÅ‚awskiego na potrzeby obronne paÅ„stwa. m) organizacja kwalifikacji wojskowej. 4) w zakresie zarzÄ…dzania kryzysowego: a) nadzorowanie dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeÅ„ na terenie Powiatu; b) uaktualnianie danych dotyczÄ…cych zagrożeÅ„ Å›rodkami trujÄ…cymi, promieniotwórczymi i toksycznymi Å›rodkami przemysÅ‚owymi oraz zakÅ‚adów pracy posiadajÄ…cych niebezpieczne substancje chemiczne na terenie Powiatu; c) nadzorowanie systemu wczesnego ostrzegania ludnoÅ›ci; d) prowadzenie dokumentacji planistycznej dotyczÄ…cej zapobiegania sytuacjom kryzysowym, przygotowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych dziaÅ‚aÅ„ i reagowaniu w przypadku wystÄ…pienia sytuacji kryzysowych oraz na odtwarzaniu infrastruktury lub przywróceniu jej pierwotnego charakteru; e) organizowanie i zapewnienie warunków funkcjonowania i ciÄ…gÅ‚oÅ›ci dziaÅ‚ania Powiatowego Centrum ZarzÄ…dzania Kryzysowego oraz sprawowanie nadzoru nad jego dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ…, w tym realizacja zadaÅ„ z zakresu planowania cywilnego: - opracowanie i przedÅ‚ożenie wÅ‚aÅ›ciwemu Wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarzÄ…dzania kryzysowego, - realizacja zaleceÅ„ do powiatowego planu zarzÄ…dzania kryzysowego, - wydawanie organom gminy zaleceÅ„ do gminnego planu zarzÄ…dzania kryzysowego, - przedstawienie StaroÅ›cie do zatwierdzenia gminnych planów zarzÄ…dzania kryzysowego, - organizowanie szkoleÅ„, ćwiczeÅ„ i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenie, - przeciwdziaÅ‚anie skutkom zdarzeÅ„ o charakterze terrorystycznym, - realizacja zadaÅ„ z zakresu infrastruktury krytycznej, f) koordynowanie dziaÅ‚aÅ„ w gminach Powiatu z zakresu przygotowania i realizacji przedsiÄ™wzięć zarzÄ…dzania kryzysowego; g) prowadzenie kontroli i aktualizowanie bazy danych dla potrzeb ochrony ludnoÅ›ci Powiatu; h) utrzymywanie w peÅ‚nej gotowoÅ›ci i sprawnoÅ›ci technicznej sprzÄ™tu radiotelefonicznego, komputerowego, radiowego bÄ™dÄ…cego na wyposażeniu Biura Ochrony Informacji Niejawnych, ZarzÄ…dzania Kryzysowego i Spraw Obronnych, i) opracowanie i nadzorowanie wykonania harmonogramu szkoleÅ„ z zakresu ochrony ludnoÅ›ci i obrony cywilnej Starostwa; j) opracowanie i nadzorowanie wykonania zadaÅ„ zawartych w „Planie dziaÅ‚ania Starosty InowrocÅ‚awskiego w zakresie zarzÄ…dzania i reagowania kryzysowego oraz ochrony ludnoÅ›ci”; k) koordynacja zadaÅ„ w zakresie obronnoÅ›ci, bezpieczeÅ„stwa paÅ„stwa i w przypadku klÄ™ski żywioÅ‚owej; 5) w zakresie spraw obrony cywilnej: a) prowadzenie dokumentacji planistycznej zwiÄ…zanej z obronÄ… cywilnÄ… Powiatu na czas zagrożenia bezpieczeÅ„stwa i wojny; b) opracowanie i aktualizowanie wymaganÄ… przepisami n/w dokumentacjÄ™ planistycznÄ…: - Plan Obrony Cywilnej, - Instrukcja Powiatowego OÅ›rodka Analizy Danych i Alarmowania, - System Wczesnego Ostrzegania, - System Wykrywania i Alarmowania, - Plan Ewakuacji (PrzyjÄ™cia) LudnoÅ›ci, c) koordynowanie dziaÅ‚aÅ„ w UrzÄ™dach Gmin z terenu Powiatu w zakresie przygotowania i realizacji przedsiÄ™wzięć zwiÄ…zanych z obronÄ… cywilnÄ…; d) opracowywanie corocznych harmonogramów szkoleÅ„ z zakresu ochrony ludnoÅ›ci i obrony cywilnej Starostwa oraz nadzorowanie jego wykonywania; e) organizowanie i prowadzenie szkoleÅ„ oraz ćwiczeÅ„ w zakresie zarzÄ…dzania kryzysowego, ochrony ludnoÅ›ci i spraw obronnych dla jednostek organizacyjnych Powiatu i gminy; f) analizowanie i ocenianie stanu bezpieczeÅ„stwa oraz porzÄ…dku publicznego; g) zapewnienie dziaÅ‚ania systemu wykrywania i alarmowania oraz prowadzenie miesiÄ™cznych treningów nasÅ‚uchu w sieci ostrzegania O.D.N.; h) koordynowanie prac, nadzorowanie modernizacji i utrzymanie w sprawnoÅ›ci Centralnych Systemów Alarmowych; i) wspóÅ‚praca z wÅ‚aÅ›ciwymi organami w zakresie bezpieczeÅ„stwa i porzÄ…dku publicznego; j) koordynowanie zadaÅ„ z zakresu obrony cywilnej, realizowanych przez jednostki samorzÄ…du terytorialnego; k) wspóÅ‚dziaÅ‚anie z Wojskowym Komendantem UzupeÅ‚nieÅ„ w zakresie zadaÅ„ dotyczÄ…cych Å›wiadczeÅ„ osobistych i rzeczowych l) wspóÅ‚pracowanie z organami administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej w zakresie obrony cywilnej; m) dokonywanie oceny stanu przygotowaÅ„ obrony cywilnej; n) zaopatrywanie formacji obrony cywilnej w sprzÄ™t, Å›rodki techniczne i umundurowanie niezbÄ™dne do wykonania zadaÅ„ obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remonty i wymiany tego sprzÄ™tu, Å›rodków technicznych i umundurowania, o) prowadzenie gospodarki materiaÅ‚owej sprzÄ™tu obrony cywilnej; p) prowadzenie dokumentacji przychodowo-rozchodowej sprzÄ™tu obrony cywilnej bÄ™dÄ…cego w dyspozycji WydziaÅ‚u BezpieczeÅ„stwa i ZarzÄ…dzania Kryzysowego Kujawsko-Pomorskiego UrzÄ™du Wojewódzkiego; q) prowadzenie kontroli wynikajÄ…cej z bieżącej realizacji zadaÅ„. 6) w zakresie spraw zwiÄ…zanych z ochronÄ… przeciwpożarowÄ… Starostwa: a) organizowanie dziaÅ‚aÅ„ w zakresie ochrony przeciwpożarowej, b) opracowanie i upowszechnianie instrukcji przeciwpożarowej, c) przeprowadzanie kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej, 7) w zakresie ochrony danych do Inspektora Ochrony Danych należy: a) informowanie administratora, podmiotu przetwarzajÄ…cego oraz pracowników, którzy przetwarzajÄ… dane osobowe, o obowiÄ…zkach spoczywajÄ…cych na nich na mocy rozporzÄ…dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwiÄ…zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepÅ‚ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporzÄ…dzenie o ochronie danych)oraz innych przepisów Unii lub paÅ„stw czÅ‚onkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie, b) monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporzÄ…dzenia, innych przepisów Unii lub paÅ„stw czÅ‚onkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzajÄ…cego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podziaÅ‚ obowiÄ…zków, dziaÅ‚ania zwiÄ™kszajÄ…ce Å›wiadomość, szkolenia personelu uczestniczÄ…cego w operacjach przetwarzania oraz powiÄ…zane z tym audyty; c) udzielanie na żądanie zaleceÅ„ co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania; d) aktualizowaniu Polityki bezpieczeÅ„stwa informacji i przetwarzania danych osobowych w Starostwie Powiatowym w InowrocÅ‚awiu oraz Instrukcji zarzÄ…dzania systemami informatycznymi sÅ‚użącymi do przetwarzania danych osobowych a także wdrażanie zmian w polityce bezpieczeÅ„stwa w celu zapewnienia wÅ‚aÅ›ciwego poziomu ochrony przetwarzania danych osobowych; e) wspóÅ‚praca z organem nadzorczym; f) peÅ‚nienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach zwiÄ…zanych z przetwarzaniem danych, w tym z uprzednimi konsultacjami oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach; g) inspektor ochrony danych wypeÅ‚nia swoje zadania z należytym uwzglÄ™dnieniem ryzyka zwiÄ…zanego z operacjami przetwarzania, majÄ…c na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania; h) inspektor ochrony danych może wykonywać inne zadania i obowiÄ…zki. Administrator lub podmiot przetwarzajÄ…cy zapewniajÄ…, by takie zadania i obowiÄ…zki nie powodowaÅ‚y konfliktu interesów. 8) realizowanie zadaÅ„ w zakresie oÅ›wiadczeÅ„ majÄ…tkowych, wynikajÄ…cych z ustawy o samorzÄ…dzie powiatowym, ustawy o pracownikach samorzÄ…dowych oraz ustawy o ograniczeniu prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej przez osoby peÅ‚niÄ…ce funkcje publiczne; 9) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z wyborami.
|