1) w zakresie ochrony informacji niejawnych:
a) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie 艣rodków bezpiecze艅stwa fizycznego, b) zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których s膮 przetwarzane informacje niejawne, c) zarz膮dzanie ryzykiem bezpiecze艅stwa informacji niejawnych, w szczególno艣ci szacowania ryzyka, d) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególno艣ci okresowa kontrola ewidencji, materia艂ów i obiegu dokumentów, e) opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych obowi膮zuj膮cego w Starostwie Powiatowym w Inowroc艂awiu, nadzorowanie jego realizacji, f) prowadzenie szkole艅 w zakresie ochrony informacji niejawnych, g) prowadzenie zwyk艂ych post臋powa艅 sprawdzaj膮cych oraz kontrolnych post臋powa艅 sprawdzaj膮cych, h) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych w Starostwie albo wykonuj膮cych czynno艣ci zlecone, które posiadaj膮 uprawnienia do dost臋pu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania po艣wiadczenia bezpiecze艅stwa lub je cofni臋to, i) podejmowanie dzia艂a艅 zmierzaj膮cych do wyja艣nienia okoliczno艣ci naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, j) rejestrowanie, przechowywanie, wydawanie lub udost臋pnianie dokumentów niejawnych osobom uprawnionym, k) prowadzenie zgodnie z obowi膮zuj膮cymi przepisami rejestrów dokumentów niejawnych, l) kontrolowanie w艂a艣ciwego oznaczania dokumentów niejawnych wytwarzanych w Starostwie, m) nadzorowanie obiegu dokumentów niejawnych,
2) w zakresie spraw wojskowo-kombatanckich:
a) organizowanie i prowadzenie kwalifikacji wojskowej, b) realizowanie, dla kombatantów i osób represjonowanych, zada艅 w zakresie opieki zdrowotnej i us艂ug opieku艅czych, c) organizowanie na terenie Powiatu obchodów rocznic, w celu upami臋tnienia walki o niepodleg艂o艣膰 Polski oraz uczczenia pami臋ci ofiar wojny i okresu powojennego, d) 艣wiadczenie pomocy w przygotowywaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie w drodze wyj膮tku emerytur i rent kombatantom oraz osobom represjonowanym, e) analiza sytuacji 偶yciowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw, f) prowadzenie spraw zwi膮zanych z rozwi膮zaniem stosunku pracy z kombatantem lub inn膮 osob膮 uprawnion膮, w okresie 2 lat przed osi膮gni臋ciem wieku uprawniaj膮cego do wcze艣niejszego przej艣cia na emerytur臋, po uprzednim uzyskaniu zgody Starosty, g) wspó艂dzia艂anie i udzielanie pomocy organizacyjnej Powiatowej Radzie Kombatantów i Osób Represjonowanych,
3) przygotowywanie pozwole艅 na przeprowadzanie zbiórek publicznych na obszarze Powiatu lub jego cz臋艣ci, obejmuj膮cej wi臋cej ni偶 jedn膮 gmin臋, 4) w zakresie spraw zwi膮zanych z zarz膮dzaniem kryzysowym, ochron膮 ludno艣ci i sprawami obronnymi nale偶y w szczególno艣ci:
a) planowanie dzia艂alno艣ci z zakresu zarz膮dzania kryzysowego, ochrony ludno艣ci i spraw obronnych oraz analiza stanu przygotowania do ww. dzia艂alno艣ci, w tym realizacja zada艅 zwi膮zanych z dor臋czaniem kart powo艂ania w trybie akcji kurierskiej na terenie Powiatu, b) organizowanie i zapewnienie warunków funkcjonowania i ci膮g艂o艣ci dzia艂ania Powiatowego Centrum Zarz膮dzania Kryzysowego oraz sprawowanie nadzoru nad jego dzia艂alno艣ci膮, c) gromadzenie danych okre艣laj膮cych zagro偶enia wyst臋puj膮ce na terenie Powiatu oraz bie偶膮ca analiza tych danych, d) ustalanie procedur ratowniczych, a w przypadku wyst膮pienia kryzysu koordynacja dzia艂ania jednostek ratowniczych, e) organizowanie szkole艅 i 膰wicze艅 z zakresu zarz膮dzania kryzysowego, ochrony ludno艣ci i spraw obronnych dla jednostek organizacyjnych Powiatu i gminy, f) dokonywanie oceny stanu przygotowa艅 obronnych i obrony cywilnej, g) opracowywanie planów obrony cywilnej Powiatu oraz nadzór nad opracowywaniem planów obrony cywilnej gmin, h) przygotowywanie i zapewnienie dzia艂ania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania, i) przygotowanie i organizowanie ewakuacji ludno艣ci, j) koordynowanie i nadzorowanie przedsi臋wzi臋膰 z zakresu ochrony dóbr kultury, k) koordynowanie przedsi臋wzi臋膰 w zakresie integracji si艂 obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków kl臋sk 偶ywio艂owych i zagro偶e艅 艣rodowiska, l) organizowanie ochrony przeciwpowodziowej w Powiecie, m) opracowywanie i utrzymywanie w sta艂ej aktualno艣ci dokumentacji obronnej Powiatu oraz dokumentacji akcji kurierskiej, n) nadzorowanie i kontrolowanie stanu realizacji zada艅 w zakresie zarz膮dzania kryzysowego, ochrony ludno艣ci i spraw obronnych w gminach i wydzia艂ach Starostwa, o) sprawowanie w zakresie okre艣lonym w przepisach szczególnych, czynno艣ci zwi膮zanych ze wspó艂prac膮 z jednostkami:
- Komend膮 Powiatow膮 Policji w Inowroc艂awiu, - Komend膮 Powiatow膮 Pa艅stwowej Stra偶y Po偶arnej w Inowroc艂awiu, - Pa艅stwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Inowroc艂awiu, - Powiatowym Lekarzem Weterynarii w Inowroc艂awiu, - Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego w Inowroc艂awiu, - Wojewódzkim Zarz膮dem Melioracji i Urz膮dze艅 Wodnych ( Biuro Terenowe w Inowroc艂awiu ), - Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Ro艣lin i Nasiennictwa (Oddzia艂 w Inowroc艂awiu),
p) obs艂uga administracyjno-biurowa Komisji Bezpiecze艅stwa i Porz膮dku,
5) w zakresie spraw zwi膮zanych z ochron膮 przeciwpo偶arow膮 Starostwa:
a) organizowanie dzia艂a艅 w zakresie ochrony przeciwpo偶arowej, b) opracowanie i upowszechnianie instrukcji przeciwpo偶arowej, c) przeprowadzanie kontroli stanu ochrony przeciwpo偶arowej,
6) realizowanie zada艅 w zakresie o艣wiadcze艅 maj膮tkowych, wynikaj膮cych z ustawy o samorz膮dzie powiatowym, ustawy o pracownikach samorz膮dowych oraz ustawy o ograniczeniu prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej przez osoby pe艂ni膮ce funkcje publiczne, 7) prowadzenie spraw zwi膮zanych z wyborami.