Do podstawowych zadań Wydziału Edukacji, Sportu i Zdrowia należy w szczególności: 1) w zakresie oświaty: a) realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego, placówek oświatowo-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych i szkół dla dorosłych, b) zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach, c) przygotowywanie projektu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i szkół ponadpodstawowych, d) prowadzenie: - spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw administracyjnych, - prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowiska dyrektora szkoły lub placówki, - prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem powierzenia i odwołania ze stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego, - ewidencji szkół i placówek niepublicznych, e) zatwierdzanie planów organizacyjnych nadzorowanych jednostek, f) wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej, g) przygotowywanie propozycji przydzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym, h) przygotowywanie projektu Regulaminu wynagradzania nauczycieli, i) określanie zasad łączenia szkół z oddziałami sportowymi, szkół mistrzostwa sportowego, szkół z oddziałami integracyjnymi, szkół specjalnych, szkół z oddziałami specjalnymi, szkół dwujęzycznych w zespoły szkół, j) zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, k) kierowanie małoletnich do ośrodków szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, l) refundacja dodatku pieniężnego wypłacanego z tytułu opieki nad uczniami szkół zawodowych realizującymi program nauki zawodu w formie praktyki zawodowej, 2) w zakresie sportu: a) tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju sportu, kultury fizycznej i rekreacji, b) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych, c) wspieranie inicjatyw stowarzyszeń i klubów sportowych w zakresie rozwijania różnych form sportu dzieci i młodzieży oraz sportu osób niepełnosprawnych na szczeblu ponadgminnym, d) tworzenie odpowiednich warunków materialno-technicznych dla działalności w zakresie sportu, kultury fizycznej i rekreacji ruchowej, w tym: - popularyzowanie walorów rekreacji ruchowej, - organizowanie i współorganizowanie zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych zgodnych z kalendarzem szkolnego związku sportowego, - pomoc w szkoleniu kadry instruktorskiej, - współpraca ze stowarzyszeniami i klubami sportowymi w zakresie sportu i rekreacji, - nadzór nad rozwojem, dostępnością i utrzymaniem bazy sportowej Powiatu, - wprowadzenie skutecznych metod rozwoju poziomu szkolenia sportowego i kształtowania postaw sprzyjających poprawie pozycji Powiatu Inowrocławskiego w ogólnopolskim współzawodnictwie sportowym prowadzonym przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polskie Związki Sportowe i zarząd Szkolnego Związku Sportowego, oraz koordynowanie działań zapewniających zrównoważone działania w tym zakresie, z uwzględnieniem dyscyplin wiodących na terenie Powiatu, - tworzenie warunków partnerskiego współdziałania z gminami w celu opracowania Programu rozwoju Powiatu w zakresie rozwoju sportu. 3) w zakresie turystyki: a) upowszechnianie turystyki, b) prowadzenie spraw związanych z promocją, reklamą oraz informacją turystyczną, c) współpraca z jednostkami zajmującymi się turystyką. 4) realizowanie przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w sferze zadań publicznych określonych w ustawie; 5) współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego w realizacji przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie: a) opracowywania corocznego programu współpracy Powiatu Inowrocławskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, b) opracowywania sprawozdania z realizacji programu współpracy Powiatu Inowrocławskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, c) organizowania i koordynowania bieżących kontaktów pomiędzy Powiatem i organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, d) organizowania otwartych konkursów ofert na realizację zadań Powiatu, ogłaszanych na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, e) organizowania prac Komisji Konkursowej do spraw rozpatrywania wniosków organizacji pozarządowych, którym zlecane będzie wykonywanie zadań publicznych, f) sporządzanie umów o realizację zadań publicznych z oferentami wyłonionymi w trybie konkursu ofert, g) oceny merytorycznej sprawozdania z wykonania zadań zleconych przez Powiat; h) współpraca i podejmowanie działań z organizacjami pozarządowymi, samorządami i innymi podmiotami w zakresie realizowanych zadań, w szczególności: - na poprawę warunków sprzyjających rozwojowi sportu, - upowszechniania i krzewienia kultury fizycznej , - nadzoru nad rozwojem, dostępnością i utrzymaniem bazy sportowej powiatu, - wspierania organizacyjnego i finansowego organizacji imprez sportowych i w zakresie rekreacji ruchowej, - wprowadzania skutecznych metod rozwoju poziomu szkolenia sportowego i kształtowania postaw sprzyjających poprawie pozycji Powiatu Inowrocławskiego w ogólnopolskim współzawodnictwie sportowym prowadzonym przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polskie Związki Sportowe i zarząd Szkolnego Związku Sportowego, - koordynowania działań zapewniających zrównoważone działania w tym zakresie, z uwzględnieniem dyscyplin wiodących na terenie Powiatu, - tworzenie warunków partnerskiego współdziałania z gminami w celu opracowania Programu rozwoju Powiatu w zakresie rozwoju sportu; i) współpraca z Biurem Rozwoju i Inicjatyw Europejskich, w zakresie spraw związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy Unii Europejskiej przez organizacje pozarządowe i inne podmioty działające w sferze pożytku publicznego,
6) w zakresie ochrony zdrowia: a) prowadzenie spraw związanych z przekształcaniem, prowadzeniem i likwidacją Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr Ludwika Błażka w Inowrocławiu, nadawaniem mu statutu oraz sprawowaniem nadzoru przez organ, który utworzył Szpital Wielospecjalistyczny im. dr Ludwika Błażka w Inowrocławiu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji organów Powiatu, b) organizowanie konkursu na stanowisko kierownika Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr Ludwika Błażka w Inowrocławiu oraz zastępcy kierownika w zakładzie, w którym kierownik nie jest lekarzem oraz prowadzenie spraw wynikających z braku wyłonienia przez komisję konkursową w kolejnych dwóch konkursach kierownika zakładu, z przyczyn określonych w ustawie, c) prowadzenie czynności związanych z nadzorem Zarządu Powiatu nad realizacją przez Szpital Wielospecjalistyczny im. dr Ludwika Błażka w Inowrocławiu zadań statutowych, d) prowadzenie czynności związanych z nadzorem Zarządu Powiatu nad prawidłowością gospodarowania mieniem przez Szpital Wielospecjalistyczny im. dr Ludwika Błażka w Inowrocławiu, e) prowadzenie czynności związanych z nadzorem Zarządu Powiatu nad prawidłową gospodarką finansową Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr Ludwika Błażka w Inowrocławiu, f) współdziałanie z Radą Społeczną Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr Ludwika Błażka w Inowrocławiu, g) przygotowywanie projektów umów zawieranych z rektorami państwowych uczelni medycznych na udostępnianie oddziału medycznego, który może udzielać świadczeń zdrowotnych o regionalnym obszarze działania, h) wykonywanie zadań publicznych z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej na terenie Powiatu, i) opracowywanie decyzji o wydanie zwłok szkołom wyższym, j) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, k) przygotowywanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa, l) przygotowywanie projektu rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, m) udział w opracowaniu Strategii Rozwoju Powiatu Inowrocławskiego i Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w zakresie ochrony zdrowia oraz sprawozdawczości w wyżej wymienionym zakresie, n) udział w opracowywaniu strategii polityki zdrowotnej w Powiecie, 7) współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Inowrocławiu w zakresie realizacji zadań związanych z ochroną zdrowia; 8) współpraca z Powiatowym Centrum Usług Oświatowych w Inowrocławiu w zakresie spraw realizowanych przez wydział, 9) wykonywanie zadań w zakresie określonym w przepisach szczególnych, związanych z nadzorem, gospodarką finansową, kontrolą lub zwierzchnictwem nad jednostkami określonymi w załączniku nr 4 do Regulaminu. |