Podstawa prawna
- Ustawa - Prawo geodezyjne i kartograficzne ( jednolity tekst z dnia 24 listopada 2005 r.)
- rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z dnia 2 maja 2001 r.) - Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. ( tekst jednolity Dz. U. Nr 101/02 poz. 926 z póżn. zm. ) - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 czerwca 1998 r. w sprawie określenia wzorów wniosku o udostępnienie danych osobowych, zgłoszenia zbioru danych do rejestracji oraz imiennego upoważnienia i legitymacji służbowej inspektora Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (Dz. U. z 1998 r. Nr. 80, poz. 522) - Ustawa kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. ( Dz. U. Nr 98/2000 poz. 1071 tekst jednolity ) - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego ( Dz. U. Nr 37/04 poz. 333 )
Do podstawowych zadań Referatu Ewidencji Gruntów należy: 1) prowadzenie operatu ewidencji gruntów, 2) prowadzenie ewidencji budynków i lokali, 3) prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości, 4) bieżąca aktualizacja operatu ewidencji gruntów, budynków i lokali, 5) odpłatne udzielanie informacji o gruntach zawartych w operacie ewidencji gruntów zainteresowanym podmiotom, 6) obsługa rzeczoznawców majątkowych i gromadzenie wyciągów z operatów szacowania nieruchomości, 7) zapewnienie dostępu do danych ewidencji gruntów i budynków gminom, marszałkom województw, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, 8) odpłatne wydawanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego, 9) opracowywanie na zlecenie dokumentacji do celów prawnych, 10) sporządzanie rocznych zestawień gruntów objętych ewidencją gruntów i budynków, 11) sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych ewidencyjnych dla celów statystycznych, 12) przekazywanie informacji o zmianach danych w ewidencji gruntów niezbędnych do celów podatkowych organom samorządu terytorialnego, 13) sporządzanie półrocznych sprawozdań dotyczących transakcji nieruchomości wprowadzonych w operacie ewidencji gruntów i budynków dla Głównego Urzędu Statystycznego
W ewidencji gruntów i budynków można uzyskać: - wypisy z rejestru gruntów, - zaświadczenia stwierdzające własność nieruchomości, - zaświadczenia stwierdzające archiwalną własność nieruchomości do celów emerytalno-rentowych, - wykazy zmian danych ewidencyjnych dotyczące sprostowania oznaczeń nieruchomości w dziale I ksiąg wieczystych, - odpisy dokumentów znajdujących się w zasobie, - inne informacje udzielane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dotyczące danych zawartych w operacie ewidencyjnym. Opłaty Za wykonane dokumenty naliczane są opłaty zgodnie z tabelą opłat określoną w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego ( Dz. U. Nr 37/04 poz. 333 ) Od wniosku nie pobiera się opłaty skarbowej. Termin i sposób załatwienia sprawy Aktualizacji operatu ewidencyjnego dokonuje się niezwłocznie po uzyskaniu przez starostę odpowiednich dokumentów określających zmiany danych ewidencyjnych. Jednostka prowadząca: Starostwo Powiatowe w Inowrocławiu ul. Roosevelta 36/38 Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Parter - pokój 107, 108 i 109; tel. (052) 3592134, 3592135, 3592139 |