Do podstawowych zadań Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Zdrowia należy w szczególności:
1. W zakresie oświaty:
1) realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego, placówek oświatowo - wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych i szkół dla dorosłych,
2) zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach,
3) przygotowywanie projektu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych,
4) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw administracyjnych,
5) prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowiska dyrektora szkoły lub placówki,
6) prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem powierzenia i odwołania ze stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego,
7) zatwierdzanie planów organizacyjnych nadzorowanych jednostek,
8) wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej,
9) przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły, prowadzonej przez inną osobę fizyczną lub prawną, wpisanej do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
10) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
11) przygotowywanie propozycji przydzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym,
12) przygotowywanie propozycji Regulaminu wynagradzania nauczycieli,
13) określanie zasad łączenia szkół z oddziałami sportowymi, szkół mistrzostwa sportowego, szkół z oddziałami integracyjnymi, szkół specjalnych, szkół z oddziałami specjalnymi, szkół dwujęzycznych w zespoły szkół,
14) zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
15) kierowanie małoletnich do ośrodków szkolno - wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, specjalnych ośrodków szkolno - wychowawczych,
16) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów unijnych dla młodzieży szkolnej i studentów,
17) refundacja dodatku pieniężnego wypłacanego z tytułu opieki nad uczniami szkół zawodowych realizującymi program nauki zawodu w formie praktyki zawodowej.
2. W zakresie kultury:
1) załatwianie spraw związanych z prowadzeniem powiatowych instytucji kultury,
2) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury, w zakresie niezastrzeżonym do kompetencji organów powiatu,
3) ustalanie założeń programowo-artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji,
4) współdziałanie w zakresie organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych.
5) podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego,
6) prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej, 7) załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem powiatowej biblioteki publicznej,
8) przygotowywanie propozycji w zakresie finansowania bieżącej działalności remontowej instytucji oświatowych,
9) przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia,
10) przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne o przypadku ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
11) zawiadomienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym.
3. W zakresie sportu:
1) tworzenie warunków prawno - organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej, 2) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych, 3) organizowanie działalności w zakresie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno - technicznych dla jej rozwoju, w tym : a) popularyzowanie walorów rekreacji ruchowej, b) organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, c) szkolenie kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych. 4. W zakresie turystyki : 1) upowszechnianie turystyki, 2) opracowywanie kalendarza imprez, 3) prowadzenie spraw związanych z promocją, reklamą oraz informacją turystyczną, 4) współpraca z jednostkami zajmującymi się turystyką. 5. Realizacja przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie edukacji, sportu i turystyki, kultury, przeciwdziałania patologii wśród dzieci i młodzieży.
6. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego w realizacji przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie: 1) opracowywania corocznego programu współpracy Powiatu Inowrocławskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, 2) organizowania i koordynowania bieżących kontaktów pomiędzy powiatem i organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, 3) organizowania otwartych konkursów ofert na realizację zadań powiatu, ogłaszanych na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, we współpracy z wydziałami i stanowiskami merytorycznie odpowiedzialnymi za zakres zadaniowy konkursu, 4) organizowania prac Komisji Konkursowej do spraw rozpatrywania wniosków organizacji pozarządowych, którym zlecane będzie wykonywanie zadań publicznych, 5) sporządzania umów z oferentami wyłonionymi do realizacji zadań, 6) oceny merytorycznej sprawozdania z realizacji zadań zleconych przez powiat, 7) współpraca z Biurem Rozwoju i Inicjatyw Europejskich, w zakresie spraw związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy Unii Europejskiej przez organizacje pozarządowe i inne podmioty działające w sferze pożytku publicznego.
7. W zakresie ochrony zdrowia: 1) prowadzenie spraw związanych z przekształcaniem, prowadzeniem i likwidacją Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Inowrocławiu, nadawaniem mu statutu oraz sprawowaniem nadzoru przez organ, który utworzył PS ZOZ, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji organów powiatu,
2) organizowanie konkursu na stanowisko kierownika PS ZOZ oraz zastępcy kierownika w zakładzie, w którym kierownik nie jest lekarzem oraz prowadzenie spraw wynikających z braku wyłonienia przez komisję konkursową w kolejnych dwóch konkursach kierownika zakładu, z przyczyn określonych w ustawie, 3) prowadzenie czynności związanych z nadzorem Zarządu Powiatu nad realizacją przez PS ZOZ zadań statutowych, 4) prowadzenie czynności związanych z nadzorem Zarządu Powiatu nad prawidłowością gospodarowania mieniem przez PS ZOZ, 5) prowadzenie czynności związanych z nadzorem Zarządu Powiatu nad prawidłową gospodarką finansową PS ZOZ, 6) współdziałanie z Radą Społeczną PS ZOZ, 7) przygotowywanie projektów umów zawieranych z rektorami państwowych uczelni medycznych na udostępnianie oddziału medycznego, który może udzielać świadczeń zdrowotnych o regionalnym obszarze działania, 8) wykonywanie zadań publicznych z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej na terenie powiatu, 9) opracowywanie decyzji o wydanie zwłok szkołom wyższym, 10) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, 11) przygotowywanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa, 12) przygotowywanie projektu rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, 13) współpraca z organizacjami pozarządowymi promującymi zdrowie, 14) udział w opracowywaniu strategii polityki zdrowotnej w powiecie. 8. Współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Inowrocławiu w zakresie realizacji zadań związanych z ochroną zdrowia. 9. Współpraca z Powiatowym Zespołem Administracyjno-Ekonomicznym Szkół i Placówek Oświatowych w Inowrocławiu w zakresie spraw realizowanych przez wydział.
10. Wykonywanie zadań w zakresie określonym w przepisach szczególnych, związanych z nadzorem, kontrolą lub zwierzchnictwem nad jednostkami określonymi w załączniku nr 4 do Regulaminu.
|