Wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej
Od dnia 1 sierpnia 2017 r. zgodnie z ustawą z dnia 25 września 2015 r, o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1886) wydawane są nowe legitymacje osoby niepełnosprawnej.
Legitymacje dokumentujące niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności, wystawione przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tj. przed 1 września 2017 r., zachowują swoją ważność na czas w nich określony.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami legitymację wydaje się na wniosek osoby niepełnosprawnej. Osoba niepełnosprawna, składając wniosek, przedstawia do wglądu prawomocne orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniu do ulg i uprawnień. Brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do wystawienia legitymacji na podstawie orzeczeń organów rentowych (ZUS, KRUS, MON i MSWiA). Legitymacje wystawia się na okres ważności orzeczenia, jednakże nie dłuższy niż:
- 5 lat - w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność;
- 10 lat - w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60. roku życia.
- osoby, które ukończyły 60 rok życia legitymację wydaje się na okres ważności orzeczenia stanowiącego podstawę do wydania legitymacji bez ograniczeń czasowych, takich jak w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawności oraz stopień niepełnosprawności osób, które nie ukończyły 60 roku życia. W przypadku tych osób niepełnosprawnych możliwe jest wydanie legitymacji na stałe.
W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie uprawniające do ubiegania się o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej, wystawia się ją na podstawie ostatniego prawomocnego orzeczenia.
WYMAGANE DOKUMENTY:
W celu uzyskania legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności/duplikatu legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawnosci (osoba powyżej 16 roku życia):
- złożenie pisemnego wniosku – według załączonego wzoru- przez wnioskodawcę albo osobę upoważnioną, pełnomocnika lub opiekuna prawnego niebędącego rodzicem (wskazana przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej),
- jedną fotografię o wymiarach 35x45 mm, odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby
- pramocne orzeczenie (oryginał do wglądu),
- w przypadku składania wniosku przez osobę upoważnioną, pełnomocnika lub opiekuna niebędącego rodzicem należy dołączyć kserokopię dowodu osobistego wnioskodawcy.
Uwaga ! Na wniosek osoby zainteresowanej w legitymacji wpisuje się stopień niepełnosprawności oraz symbol przyczyny niepełnosprawności.
W celu uzyskania legitymacji dokumentującej niepełnosprawność/ duplikatu legitymacji dokumentujacej niepełnosprawność (osoba, która nie ukończyła 16 roku życia):
- złożenie pisemnego wniosku – według załączonego wzoru - przez osobę sprawujacą władzę rodzicielską,
- jedną fotografię o wymiarach 35x45 mm, odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby,
- pramocne orzeczenie (oryginał do wglądu).
Uwaga ! Na wniosek przedstawiciela ustawowego dziecka w legitymacji wpisuje się symbol przyczyny niepełnosprawności.
Uwaga! Orzeczenie prawomocne to orzeczenie wobec którego upłynął termin do wniesienia odwołania.
Legitymacja nie może być wydana jeżeli złożono odwołanie. Powiatowy Zespół wydaje wyłącznie na podstawie ostatniego, posiadanego przez wnioskodawcę, prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności, ostopniu niepełnosprawności albo o wskazaniach do ulg i uprawnień (czyli takiego, od którego nie wniesiono odwołania albo co do którego strona zrzekła się prawa do wniesienia odwołania i wreszcie wyroku sądu, od którego nie wniesiono środka zaskarżenia).
Dla wniosków o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności i orzeczenia o stopniu niepełnosprawnosci złożonych od 1 czerwca 2017 r. zgodnie z nowelizacją KPA (art. 127 a) strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Wtedy orzeczenie staje się ostateczne i prawomocne.
Fotografia o wymiarach 35mmx45mm, odzwierciedlająca aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiająca tę osobę beznakrycia głowy i okularó w z ciemnymi szkłami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającąją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem, że fotografia taka jest zamieszczona w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby.
Umieszczenie na legitymacji symbolu przyczyny niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności może warunkować przyznanie określonych odrębnymi przepisami ulg lub uprawnień.
OPŁATY:
Wydanie legitymacji wolne jest od opłat. Natomiast za wydanie duplikatu legitymacji od 1 sierpnia 2017 r. zgodnie z treścią ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1886, z 2016 r. poz. 1336.), o której mowa w art. 6 ca, pobiera się opłatę w wysokości 15 zł.
Przedmiotową opłatę za wydanie duplikatu legitymacji należy wpłacić na rachunek: Starostwo Powiatowe Inowrocław, numer rachunku bankowego 88 8149 0000 0022 6022 2000 0007, wskazując w tytule „opłata za duplikat legitymacji”
JEDNOSTKA PROWADZĄCA SPRAWĘ:
Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Inowrocławiu 88-101 Inowrocław 3 ul. Mątewska 17.
Złożenie dokumentów: parter pokój 031
od poniedziałku do piątku w godz: 7.30-15.30
Wszelkie informacje w sprawach zwiazanych ze złożeniem wniosku można uzyskać pod nr tel. (0-52) 35 92 251, (0-52) 35 92 247
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Legitymacje osoby niepełnosprawnej odbiera się osobiście w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności pok. 031. Przy odbiorze legitymacji należy posiadać dowód osobisty.
Wyjątkiem od reguły osobistego odbioru legitymacji osoby niepełnosprawnej są następujące przypadki:
- może zostać odebrana w imieniu wnioskodawcy tylko przez osobę upoważnioną we wniosku o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej. Osoba odbierająca w imieniu wnioskodawcy legitymację osoby niepełnosprawnej zobowiązana jest okazać się dokumentem ze zdjęciem i numerem PESEL.
Na wniosek osoby zainteresowanej Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności informuję o terminie odbioru legitymacji bądź duplikatu legitymacji drogą telefoniczną lub w formie korespondencji elektronicznej. DODATKOWE INFORMACJE
UWAGA: Osoba legitymująca się dowodem osobistym, który nie zawiera informacji o miejscu zameldowania, składająca do powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności wniosek o wydanie orzeczenia o niepelnosprawności, stopniu niepełnosprawności zobowiązana jest dla celów dowodowych dołączyć do wniosku oświadczenie o miejscu pobytu stałego.
W przypadku osób nieposiadających stałego lub czasowego meldunku, oświadczenie osoby zainteresowanej o celu i terminie pobytu na terenie objętym działaniem Zespołu. Wzór wniosku oraz oświadczenia znajduje się w poniższych załącznikach do pobrania.
|