logo
Starostwo Powiatowe » Struktura organizacyjna starostwa
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

Naczelnik Wydziału Janusz Królikowski
ul. Mątewska 17
88-100 Inowrocław
tel. 52 35 92 286, 287, 288, 289, 290
fax. 52 35 92 289
e-mail: osr@inowroclaw.powiat.pl


  1. W zakresie ochrony środowiska:

    • 1) przygotowywanie pozwoleń zintegrowanych;

    • 2) przygotowywanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;

    • 3) przygotowywanie zezwoleń na emisję gazów cieplarnianych;

    • 4) przygotowywanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu;

    • 5) prowadzenie spraw związanych z ograniczeniem lub zakazem używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących;

    • 6) przyjmowanie zgłoszenia instalacji mogącej negatywnie oddziaływać na środowisko, z której emisja nie wymaga pozwolenia;

    • 7) prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie;

    • 8) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, znajdujących się w posiadaniu Starostwa Powiatowego w Inowrocławiu;

    • 9) przygotowywanie decyzji zobowiązujących podmioty korzystające ze środowiska, prowadzące instalację, do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego;

    • 10) przygotowywanie decyzji nakładających na podmioty negatywnie oddziałujące na środowisko, obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko lub przywrócenia go do stanu właściwego;

    • 11) przygotowywanie opinii wojewódzkiego programu ochrony powietrza dla danej strefy lub wojewódzkiego planu działań krótkoterminowych;

    • 12) realizowanie zadań wynikających z wojewódzkiego programu ochrony powietrza i wojewódzkiego planu działań krótkoterminowych oraz zbieranie danych od innych komórek Starostwa realizujących zadania wynikające z tych programów;

    • 13) przygotowywanie wystąpienia do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań w przypadku stwierdzenia naruszenia przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska lub gdy występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić;

    • 14) sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem i stosowaniem przepisów o ochronie środowiska;

    • 15) prowadzenie spraw dotyczących sporządzania i realizacji powiatowego programu ochrony środowiska;

    • 16) prowadzenie spraw dotyczących opiniowania gminnych programów ochrony środowiska;

    • 17) dokonywanie identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;

    • 18) prowadzenie wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;

    • 19) przygotowywanie opinii projektu planów remediacji w odniesieniu do zanieczyszczenia gruntów wykorzystywanych na cele rolne;

    • 20) przygotowywanie opinii postanowienia o obowiązku lub braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko lub postanowienia ustalającego zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja wymagająca pozwolenia zintegrowanego.





  1. W zakresie gospodarki odpadami:

    • 1) przygotowywanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów;

    • 2) przygotowywanie zezwoleń na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów;

    • 3) przeprowadzanie wspólnie z Kujawsko-Pomorskim Inspektorem Ochrony Środowiska kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części, w której ma być prowadzone przetwarzanie odpadów;

    • 4) przygotowywanie wezwań posiadaczy odpadów do niezwłocznego zaniechania naruszeń przepisów ustawy o odpadach w zakresie działalności objętej zezwoleniem na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów, lub działalności niezgodnej z tym zezwoleniem;

    • 5) przygotowywanie informacji dla Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, dotyczącej zgodności działalności prowadzonej przez odbiorcę odpadów z przepisami prawa regulującymi prowadzenie takiej działalności;

    • 6) przygotowywanie decyzji nakładających na sprawców wypadków obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami z wypadków;

    • 7) przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji;

    • 8) przygotowywanie wezwań przedsiębiorców prowadzących punkt zbierania pojazdów do niezwłocznego zaniechania naruszeń przepisów ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;

    • 9) przygotowywanie decyzji zatwierdzających program gospodarowania odpadami wydobywczymi;

    • 10) przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;

    • 11) przygotowywanie decyzji wstrzymujących działalność posiadacza odpadów wydobywczych w zakresie objętym decyzją zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwoleniem na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;

    • 12) przygotowywanie decyzji wyrażających zgodę na zamknięcie obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych

    • 13) przygotowywanie wezwań posiadaczy odpadów wydobywczych do niezwłocznego zaniechania naruszeń ustawy o odpadach wydobywczych lub działalności niezgodnej z decyzją zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi albo zezwoleniem na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.





  1. W zakresie gospodarki wodnej:

    • 1) przygotowywanie decyzji zatwierdzającej statut spółki wodnej lub zmieniającej statut;

    • 2) sprawowanie nadzoru i kontroli nad spółkami wodnym;

    • 3) przygotowywanie decyzji o wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz spółki wodnej;

    • 4) prowadzenie spraw dotyczących udzielania spółkom wodnym pomocy finansowej z budżetu Powiatu Inowrocławskiego.





  1. W zakresie geologii i górnictwa:

    • 1) przygotowywanie koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża nieobjętego własnością górniczą, na obszarze nieprzekraczającym 2 ha i wydobyciu kopaliny nieprzekraczającym 20 000 m3 w roku kalendarzowym, prowadzonym metodą odkrywkową oraz bez użycia środków strzałowych;

    • 2) przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty robót geologicznych;

    • 3) przyjmowanie zgłoszeń projektów robót geologicznych obejmujących:

      1. wiercenia w celu wykorzystania ciepła Ziemi,

      2. wykonywanie wkopów oraz otworów wiertniczych o głębokości do 30 m w celu wykonywania ujęć wód podziemnych na potrzeby poboru wód podziemnych w ilości nieprzekraczającej 5 m3 na dobę na obszarach górniczych utworzonych w celu wykonywania działalności metodą otworów wiertniczych;



    • 4) przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczne złóż kopalin, hydrogeologiczne lub geologiczno-inżynierskie;

    • 5) prowadzenie spraw związanych z przekazanymi dokumentacjami geologicznymi, innymi niż geologiczne złóż kopalin, hydrogeologiczne i geologiczno-inżynierskie;

    • 6) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem opłaty dodatkowej w przypadku wykonywania działalności z rażącym naruszeniem warunków określonych w koncesji lub w zatwierdzonym projekcie robót geologicznych lub w podlegającym zgłoszeniu projekcie robót geologicznych;

    • 7) przygotowywanie decyzji określających wysokość należnej opłaty eksploatacyjnej za wydobytą kopalinę, w razie stwierdzenia, że przedsiębiorca nie dokonał wpłaty opłaty w terminie albo dokonał wpłaty w wysokości innej niż należna;

    • 8) przygotowywanie decyzji nakazującej przedsiębiorcy, dokonanie obmiaru wyrobiska i przedłożenie operatu ewidencyjnego;

    • 9) przygotowywanie decyzji wstrzymującej działalność lub nakazującej niezwłoczne usunięcie stwierdzonych uchybień albo nakazującej podjęcie czynności mających na celu doprowadzenie środowiska do należytego stanu, w przypadku stwierdzenia, że działalność określona ustawą Prawo geologiczne i górnicze jest wykonywana z naruszeniem warunków określonych w koncesji albo bez zatwierdzonego projektu robót geologicznych lub z naruszeniem określonych w nim warunków, bądź bez przedłożonego projektu robót geologicznych, który nie podlega zatwierdzeniu, lub z naruszeniem określonych w nim warunków;

    • 10) sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie wykonywania przez przedsiębiorcę uprawnień z tytułu koncesji, projektowania prac geologicznych oraz sporządzania dokumentacji geologicznych;

    • 11) gromadzenie, przechowywanie, chronienie i udostępnianie informacji geologicznych;

    • 12) prowadzenie archiwum geologicznego;

    • 13) przygotowywanie decyzji określającej kierunek i termin wykonania rekultywacji gruntów po działalności górniczej oraz osobę obowiązaną do rekultywacji;

    • 14) prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy, a także rejestru zawierającego informacje o tych terenach;

    • 15) przygotowywanie opinii:

      1. dotyczących rozwiązań przyjętych w projekcie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

      2. o projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy, w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych oraz w zakresie terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych,

      3. projektu gminnego programu rewitalizacji, w zakresie zagospodarowania terenów osuwisk;



    • 16) przygotowywanie uzgodnień decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o warunkach zabudowy w odniesieniu do udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych oraz w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych.





  1. W zakresie ochrony przyrody:

    • 1) przygotowywanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości stanowiącej własność gminy;

    • 2) przyjmowanie informacji o terminie, miejscu i przyczynie usunięcia drzew lub krzewów w przypadku prowadzenia akcji ratowniczej albo stanowiących złomy lub wywroty;

    • 3) przygotowywanie decyzji wymierzających administracyjną karę pieniężną za usunięcie drzewa lub krzewu bez wymaganego zezwolenia albo bez zgody posiadacza nieruchomości, za zniszczenie drzewa lub krzewu albo uszkodzenie drzewa, w odniesieniu do nieruchomości będącej własnością gminy;

    • 4) prowadzenie rejestru żywych zwierząt gatunków wymienionych w załącznikach A i B rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r., zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków;

    • 5) przygotowywanie opinii do zezwolenia na pozyskiwanie zwierząt wolno żyjących (dzikich) w celu preparowania ich zwłok, wydawanego przez marszałka województwa.





  1. W zakresie leśnictwa:



  • 1) prowadzenie spraw dotyczących sprawowania nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa, w tym spraw dotyczących powierzenia tego nadzoru nadleśniczemu Lasów Państwowych;

  • 2) prowadzenie spraw w zakresie zlecania opracowania uproszczonych planów urządzenia lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa;

  • 3) prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem i nadzorowaniem wykonania uproszczonych planów urządzenia lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa;

  • 4) prowadzenie spraw w zakresie zlecania przeprowadzenia inwentaryzacji stanu lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, niestanowiących własności Skarbu Państwa;

  • 5) przygotowywanie decyzji określających zadania z zakresu gospodarki leśnej dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, niestanowiących własności Skarbu Państwa;

  • 6) przygotowywanie decyzji w sprawie pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa, niezgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej;

  • 7) przygotowywanie decyzji określających zadania właścicielom lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, w przypadku niewykonania przez nich obowiązków zapewnienia powszechnej ochrony lasów, polegającej na kształtowaniu równowagi w ekosystemach leśnych i podnoszeniu naturalnej odporności drzewostanów;

  • 8) przygotowywanie decyzji w sprawach przyznania środków na pokrycie kosztów zagospodarowania i ochrony związanych z odnowieniem lub przebudową drzewostanu w lasach, niebędących we władaniu Lasów Państwowych;

  • 9) przygotowywanie decyzji w sprawie uznawania lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa za ochronne lub pozbawiania ich tego charakteru;

  • 10) przygotowywanie zarządzeń wykonania zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych organizmami szkodliwymi, niestanowiących własności skarbu Państwa;

  • 11) prowadzenie spraw dotyczących dokonywania oceny udatności upraw zalesionych gruntów rolnych, jeżeli zalesienia gruntu dokonano ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;

  • 12) prowadzenie spraw dotyczących gruntów zalesionych w 2003 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia, w szczególności przygotowywanie wniosku o przekazanie środków finansowych z przeznaczeniem na wypłaty ekwiwalentów za prowadzenie upraw leśnych;

  • 13) przygotowywanie zaświadczeń o objęciu gruntu niestanowiącego własności Skarbu Państwa uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej.



  1. W zakresie łowiectwa:



  • 1) prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich oraz naliczaniem czynszów dzierżawnych i rozliczaniem ich między nadleśnictwami i gminami;

  • 2) prowadzenie spraw związanych z wyrażeniem zgody na przetrzymywanie zwierzyny, osobie, która weszła w jego posiadanie w wyniku osierocenia, wypadku lub innego uszkodzenia ciała zwierzyny;

  • 3) przygotowywanie decyzji w sprawie odłowu lub odstrzału redukcyjnego zwierzyny, w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę;

  • 4) przygotowywanie zezwoleń na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców.



  1. W zakresie rybactwa:

    • 1) przygotowywanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej nie zaliczonej do śródlądowych wód żeglownych;

    • 2) przygotowywanie zezwoleń na ustawienie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie;

    • 3) rejestracja sprzętu pływającego, służącego do połowu ryb;

    • 4) wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;

    • 5) prowadzenie spraw związanych z powołaniem lub wyrażeniem zgody na powołanie społecznej straży rybackiej.



TypRozmiarPobierzKomentarzData dodaniaLicznik 
.DOC81.5 KB POBIERZZadania wydziału - 13.03.182018-03-13 10:26:23161

Autor : 
Zredagował(a) : Łukasz Smoleń
Data wprowadzenia : 2006-12-21 13:37:58
Data ostatniej modyfikacji : 2018-03-13 10:24:52
Liczba wyświetleń : 1120

Redaktor  Data modyfikacji 
Łukasz Smoleń  14.02.2013 14:02pokaż tą wersję
Łukasz Smoleń  07.09.2012 10:34pokaż tą wersję
Łukasz Smoleń  07.09.2012 10:33pokaż tą wersję
Łukasz Smoleń  26.10.2011 09:53pokaż tą wersję
Łukasz Smoleń  06.01.2010 08:47pokaż tą wersję
Marta Pietrzak  21.05.2009 08:06pokaż tą wersję
Marta Pietrzak  21.01.2009 13:49pokaż tą wersję
Małgorzata Piguła-Jakóbczyk  03.12.2008 14:18pokaż tą wersję
Marta Pietrzak  01.12.2008 12:06pokaż tą wersję
Marta Pietrzak  01.12.2008 12:00pokaż tą wersję
Marta Pietrzak  29.11.2007 08:36pokaż tą wersję
Marta Pietrzak  29.11.2007 08:32pokaż tą wersję
Marta Pietrzak  26.11.2007 14:34pokaż tą wersję
Marta Pietrzak  20.02.2007 10:12pokaż tą wersję
Marta Pietrzak  13.02.2007 13:39pokaż tą wersję
Agnieszka Dąbrowska  21.12.2006 13:37pokaż tą wersję



licznik odwiedzin: 17237541