Telefony do Wydziału - - informacja - 52 35 92 224 - rejestracja pojazdów - 52 35 92 202,- 206,- 209,- 213,- 214,- 215,- 216,- 217,- 218 - wydawanie dowodów rejestracyjnych - 52 35 92 220 - prawo jazdy - 52 35 92 222,- 221,- 208,- 211,- 219 - licencje i zaświadczenia na transport drogowy - 52 35 92 205, - zarządzanie ruchem drogowym - 52 35 92 201 - naczelnik wydziału - 52 35 92 204 -przepadek pojazdów na rzecz powiatu oraz nadzór nad SKP - 52 35 92 238 - fax. 52 35 92 203 (transport),- 207 (prawo jazdy),- 225 (rejestracja), - 238 (przepadek pojazdów na rzecz powiatu oraz nadzór nad SKP), - 284 (zarządzanie ruchem)
Do podstawowych zadań Wydziału Komunikacji i Transportu należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym,
a w szczególności:
- w zakresie rejestracji i ewidencji pojazdów:
- prowadzenie spraw związanych z rejestracją, rejestracją czasową
oraz rejestracją czasową warunkową pojazdów,
- wydawanie pozwoleń czasowych, dowodów rejestracyjnych, zalegalizowanych tablic rejestracyjnych, nalepek kontrolnych na szybę,
- wydawanie kart pojazdów dla pojazdów samochodowych przy pierwszej rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- wyrejestrowanie pojazdów w przypadkach określonych w ustawie,
- czasowe wycofanie pojazdów z ruchu w przypadkach określonych
w ustawie,
- przyjmowanie zawiadomień o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeśli była wydana,
- dokonywanie adnotacji urzędowych w dokumentach rejestracyjnych pojazdu zgodnie z ustawą oraz z odrębnymi przepisami,
- przyjmowanie zawiadomień o zbyciu pojazdu,
- nadawanie cech identyfikacyjnych pojazdu w przypadkach określonych
w ustawie,
- wydawanie zgody na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej,
- kierowanie pojazdu na dodatkowe badanie techniczne w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do rejestracji, jeśli pojazd uczestniczył
w wypadku drogowym lub narusza wymagania ochrony środowiska,
- prowadzenie ewidencji zatrzymanych dowodów rejestracyjnych
oraz pozwoleń czasowych i ich wydawanie po ustaniu przyczyny zatrzymania,
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających dane zawarte w zagubionym dowodzie rejestracyjnym lub karcie pojazdu oraz potwierdzające określone fakty lub stan prawny,
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji Pojazdów danych i informacji
o pojazdach i ich właścicielach (posiadaczach),
- w zakresie stacji kontroli pojazdów:
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz wydawanie zezwoleń do przeprowadzania badań technicznych pojazdów,
- przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów oraz wydawanie zaleceń pokontrolnych,
- wydawanie decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów,
- wydawanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych,
- wydawanie decyzji o cofnięciu diagnoście uprawnień do wykonywania badań technicznych,
- w zakresie organizacji ruchu drogowego:
- zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych,
- rozpatrywanie projektów organizacji ruchu,
- zatwierdzanie organizacji ruchu na podstawie złożonych projektów,
- opiniowanie projektów organizacji ruchu dla organów wyższego szczebla,
- prowadzenie kontroli prawidłowości stosowania i funkcjonowania oznakowania drogowego,
- współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa
z innymi organami,
- wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych,
- w zakresie wydawania uprawnień do kierowania pojazdem:
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji Kierowców danych o osobach posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami lub którym uprawnienia zatrzymano lub cofnięto,
- wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem silnikowym w razie przekroczenia, w okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy, liczby 20 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego,
- w zakresie spraw związanych z usuwaniem pojazdów, prowadzeniem parkingu
strzeżonego dla pojazdów usuniętych z drogi oraz przepadkiem pojazdów na rzecz Powiatu Inowrocławskiego;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o kierujących pojazdami,
a w szczególności:
- w zakresie szkolenia kierowców:
- prowadzenie rejestru ośrodków szkolenia kierowców oraz spraw związanych ze szkoleniem kandydatów na kierowców,
- prowadzenie ewidencji innych podmiotów prowadzących szkolenie,
- prowadzenie ewidencji instruktorów i wykładowców,
- wydawanie decyzji o wpisie do ewidencji instruktorów oraz wydawanie i przedłużanie ważności legitymacji instruktora,
- wydawanie decyzji o wpisie do ewidencji wykładowców oraz wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do ewidencji wykładowców,
- wydawanie decyzji o skreśleniu instruktora i wykładowcy z ewidencji,
- prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad szkoleniem prowadzonym w ośrodkach szkolenia kierowców,
- kontrola ośrodków szkolenia kierowców,
- w zakresie wydawania uprawnień do kierowania pojazdem:
- prowadzenie rejestru kierowców, wydanych uprawnień oraz zdarzeń wpływających na ograniczenia w korzystaniu z uprawnień,
- prowadzenie rejestru osób bez uprawnień,
- wydawanie krajowych praw jazdy, wymiana oraz wydawanie wtórnika,
- wykonywanie w dokumentach praw jazdy wpisów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej lub ukończenia szkolenia okresowego,
- wydawanie pozwoleń na kierowanie tramwajem,
- wydawanie międzynarodowych praw jazdy,
- wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym
i pojazdem przewożącym wartości pieniężne,
- realizowanie wyroków sądowych w zakresie orzeczonego zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych,
- wydawanie decyzji o zatrzymaniu i zwracaniu uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi,
- wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi oraz decyzji o przywróceniu kierowcy uprawnień
do kierowania pojazdami silnikowymi po ustaniu przyczyny, która spowodowała ich cofnięcie,
- wydawanie decyzji dla osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi na badania lekarskie i psychologiczne
oraz kontrolne sprawdzenie kwalifikacji, kurs reedukacyjny w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii,
- przyjmowanie i ewidencjonowanie od Policji zatrzymanych praw jazdy
oraz zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy od organów prokuratury i sądów,
- generowanie profilu kandydata na kierowcę (PKK) i udostępnianie osobie, której dotyczy oraz ośrodkom szkolenia kierowców i ośrodkom egzaminowania,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o transporcie drogowym,
a w szczególności:
- w zakresie spraw związanych z wydawaniem:
- zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób
i rzeczy, licencji w zakresie przewozu osób samochodem osobowym oraz pojazdem samochodowym do przewozu od 7 do 9 osób,
- licencji w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy,
- zaświadczeń na transport drogowy na potrzeby własne, osób i rzeczy,
- kontrola przewoźników,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, a w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z:
- organizowaniem publicznego transportu zbiorowego,
- zarządzaniem publicznym transportem zbiorowym,
- organizacją publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej,
- wydawaniem potwierdzeń zgłoszenia przewozów w zakresie publicznego transportu zbiorowego,
- wydawaniem decyzji o odmowie wydania potwierdzenia zgłoszenia przewozu,
- koordynacja oraz zatwierdzanie rozkładów jazdy,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a w szczególności:
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o wpisie, zakazie, wykreśleniu z rejestru działalności regulowanej.
- Udostępnianie danych stanowiących zasób akt pojazdów i kierowców uprawnionym podmiotom.
- Współpraca z Zarządem Dróg Powiatowych w Inowrocławiu w zakresie spraw realizowanych przez wydział.
|