1. Do podstawowych zada艅 Powiatowego Rzecznika Konsument贸w nale偶y w szczeg贸lno艣ci : 1) zapewnienie bezp艂atnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interes贸w konsument贸w, 2) sk艂adanie wniosk贸w w sprawie stanowienia i zmiany przepis贸w prawa miejscowego w zakresie ochrony interes贸w konsument贸w, 3) wyst臋powanie do przedsi臋biorc贸w w sprawach ochrony praw i interes贸w konsument贸w, 4) wsp贸艂dzia艂anie z w艂a艣ciwymi miejscowo delegaturami Urz臋du Ochrony Konkurencji i Konsument贸w, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi, 5) wykonywanie innych zada艅 okre艣lonych w ustawie lub w przepisach odr臋bnych.
2. Rzecznik konsument贸w mo偶e w szczeg贸lno艣ci wytacza膰 pow贸dztwa na rzecz konsument贸w oraz wyst臋powa膰, za ich zgod膮, do tocz膮cego si臋 post臋powania w sprawach o ochron臋 interes贸w konsument贸w.
3. Rzecznik konsument贸w w sprawach o wykroczenia na szkod臋 konsument贸w jest oskar偶ycielem publicznym w rozumieniu przepis贸w ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks post臋powania w sprawach o wykroczenia ( Dz. U. Nr 106, poz. 1148, z p贸藕n. zm.).
4. Przedsi臋biorca, do kt贸rego zwr贸ci艂 si臋 rzecznik konsument贸w, dzia艂aj膮c na podstawie ust. 1 pkt 3, jest obowi膮zany udzieli膰 rzecznikowi wyja艣nie艅 informacji b臋d膮cych przedmiotem wyst膮pienia oraz ustosunkowa膰 si臋 do uwag i opinii rzecznika.
5. Do rzecznika konsument贸w stosuje si臋 odpowiednio przepis art. 63 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks post臋powania cywilnego. |